Steunfonds

Doel & Historie

Doel


Het steunfonds is opgericht met als voornaamste doel de weduwe van een loods, overleden in actieve dienst, financieel bij te staan in de moeilijke periode kort na het overlijden.

Wanneer een bank verneemt dat een van haar klanten is overleden, is zij wettelijk verplicht alle rekeningen van de overledene en/of diens partner te blokkeren. Deze blijven geblokkeerd totdat duidelijk is wie recht heeft op de tegoeden. Dit duurt doorgaans totdat een attest van erfopvolging of bekendheid wordt overgelegd.

Enkel facturen voor begrafeniskosten en de laatste ziektekosten kunnen in deze periode nog worden voldaan. Alle andere uitgaven, zoals levensonderhoud, energie en communicatie, kunnen niet langer via de bank worden betaald. Sinds 1 februari 2007 is het verkrijgen van een attest van erfopvolging vereenvoudigd, wat de deblokkering van bankrekeningen zou moeten versnellen. Echter, bij een huwelijkscontract, schenking of testament kunnen deze attesten uitsluitend door een notaris of bevoegde ambtenaar worden afgeleverd.

De eerste periode na het overlijden blijft hoe dan ook bijzonder zwaar voor de achterblijvende partner, mede omdat de uitkering van het overlevingspensioen niet onmiddellijk wordt geregeld.

 

Bestuur

 

  • Voorzitter: Frank Bernaers
  • Secretaris: Pieterjan Van Broeckhoven
  • Penningmeester: Rudi Lehnen

 

 

Doel


Het steunfonds is opgericht met als voornaamste doel de weduwe van een loods, overleden in actieve dienst, financieel bij te staan in de moeilijke periode kort na het overlijden.

Wanneer een bank verneemt dat een van haar klanten is overleden, is zij wettelijk verplicht alle rekeningen van de overledene en/of diens partner te blokkeren. Deze blijven geblokkeerd totdat duidelijk is wie recht heeft op de tegoeden. Dit duurt doorgaans totdat een attest van erfopvolging of bekendheid wordt overgelegd.

Enkel facturen voor begrafeniskosten en de laatste ziektekosten kunnen in deze periode nog worden voldaan. Alle andere uitgaven, zoals levensonderhoud, energie en communicatie, kunnen niet langer via de bank worden betaald. Sinds 1 februari 2007 is het verkrijgen van een attest van erfopvolging vereenvoudigd, wat de deblokkering van bankrekeningen zou moeten versnellen. Echter, bij een huwelijkscontract, schenking of testament kunnen deze attesten uitsluitend door een notaris of bevoegde ambtenaar worden afgeleverd.

De eerste periode na het overlijden blijft hoe dan ook bijzonder zwaar voor de achterblijvende partner, mede omdat de uitkering van het overlevingspensioen niet onmiddellijk wordt geregeld.

 

De Noodzaak van het Steunfonds

In de afgelopen dertig jaar is gemiddeld om de twee jaar een loods in actieve dienst overleden. Dit betrof steeds loodsen uit de jongere leeftijdsgroep.

Het steunfonds is geen investering met oog op persoonlijk gewin, maar een uiting van solidariteit binnen het loodsenkorps. Al bijna 50 jaar biedt het steun aan collega’s in nood, mogelijk gemaakt door de welgemeende collegialiteit binnen de beroepsgroep.

Het overlevingspensioen voor de partner van een loods benadert de armoedegrens (ca. 800 euro volgens wetenschappelijke studies). Belangrijk om te benadrukken is dat de loodstoelage niet meetelt bij de berekening van het pensioen. Loodsen die hun gezin willen beschermen tegen inkomensverlies bij overlijden, kunnen overwegen een tijdelijke overlijdensverzekering af te sluiten, bijvoorbeeld tot na de studies van hun kinderen.

Lidmaatschap

Lidmaatschap van het steunfonds is uitsluitend voorbehouden aan leden van BvL en OVL. Dit vereist de betaling van een jaarlijkse bijdrage vanaf de indiensttreding als loods.

Steunfonds: Ontstaan en Historiek

Oorsprong van het Steunfonds Loodsen vzw

In de eerste helft van de 20e eeuw was het onder loodsen gebruikelijk om bij het overlijden van een collega in actieve dienst een inzameling te organiseren binnen het korps waartoe hij behoorde. Dit gebeurde via een zogeheten bedellijst, waarbij collega's vrijwillig bijdroegen om de weduwe financieel te ondersteunen in de eerste moeilijke periode.

De ingezamelde gelden hielpen bij het betalen van lopende kosten, zoals begrafeniskosten, in afwachting van de uitkering van een overlevingspensioen of verzekeringsgelden.

Hoewel deze traditie in sommige korpsen tot eind vorige eeuw standhield, had het systeem van bedellijsten enkele nadelen:

  • De inzameling was omslachtig en afhankelijk van de bereidwilligheid van collega's.
  • De omvang van een korps en onderlinge spanningen konden de bijdragebereidheid beïnvloeden.

Eerste Initiatieven tot Oprichting van een Steunfonds

Tijdens de algemene vergadering van de VSRL op 12 maart 1951 werd voor het eerst een concreet voorstel geformuleerd om een Steunfonds op te richten. Loodsen lopen namelijk een hoger risico op vroegtijdig overlijden dan gemiddeld, waardoor een georganiseerde vorm van ondersteuning voor getroffen gezinnen noodzakelijk werd geacht.

Tijdens deze vergadering werd echter geen beslissing genomen. Op de bestuursvergadering van 5 april 1951 werd een ledenraadpleging georganiseerd over het al dan niet oprichten van het fonds. Dit idee verdween vervolgens voor enkele jaren in de koelkast.

Op de algemene vergadering van 16 juni 1958 werd het voorstel door rivierloods en bestuurslid Waignien opnieuw gelanceerd – ditmaal met succes.

Officiële Oprichting en Eerste Doelstellingen


Het jaarverslag van 1958 vermeldt:

"Tot slot dient nog vermeld dat de bondsbijdrage werd verhoogd tot 1.000 F, waarbij inbegrepen een niet-verplichte bijdrage van 250 F voor een in de loop van het jaar gesticht sociaal fonds. Het eerste doel van dit fonds is te vermijden dat met zogenaamde bedellijsten wordt rondgegaan. Telkens er dus vroeger sprake was voor een of ander geval een omhaling te doen, is het de taak van het fonds een financiële tegemoetkoming te doen. Het feit dat bijna alle leden van de vereniging zijn toegetreden, bewijst dat men met de doelstellingen van dit fonds instemt."

Oprichting steunfonds

1951

12 maart 1951


Idee en voorstel geformuleerd
1958

16 juni 1958


Oprichting steunfonds
10000BEF

Uitkering


Al in het eerste jaar keerde het fonds 10.000 BEF uit aan de weduwe van loods Yves Lacroix.
5

12 januari 2000


het Steunfonds Loodsen vzw werd officieel opgericht, met een eigen bestuur en boekhouding.

Het Steunfonds werd in 1958 binnen de VSRL vzw opgericht met 157 leden en een startkapitaal van 31.002 BEF.

De eerste doelstellingen waren:

  • Geldelijke steun verlenen aan de weduwe of kinderen van een lid dat in actieve dienst overleed.
  • Leningen onder erewoord toestaan in geval van langdurige ziekte of andere dringende noden.
  • Op passende wijze de pensionering van een lid ondersteunen.

Al in het eerste jaar keerde het fonds 10.000 BEF uit aan de weduwe van loods Yves Lacroix.

Fusie en Hervorming tot een Zelfstandige vzw

In het voorjaar van 2000 fuseerden de VSRL en VZKL tot de huidige BvL vzw. Deze fusie betekende een verdere structurering van het Steunfonds, aangezien nu ook zee- en kustloodsen konden toetreden.

Om alle leden onder dezelfde voorwaarden te laten deelnemen, werd het noodzakelijk om het Steunfonds om te vormen tot een zelfstandige vzw. Op 12 januari 2000 werd het Steunfonds Loodsen vzw officieel opgericht, met een eigen bestuur en boekhouding.

De oprichters van de vzw waren:

  • A. De Bruyn, voorzitter
  • R. Devriendt, secretaris
  • M. Van der Voort, penningmeester

Allen waren ex-bestuursleden van de VSRL vzw. In de statuten werd vastgelegd dat kandidaat-bestuursleden een huidig of vroeger mandaat binnen het bestuur van de BvL vzw moesten hebben. Dit waarborgt een goede samenwerking en verstandhouding tussen beide verenigingen.

Door de oprichting van een aparte vzw werden de patrimonia van de BvL vzw en het Steunfonds Loodsen vzw juridisch volledig gescheiden.

Groei en Huidige Situatie

Dankzij zorgvuldig financieel beheer groeide het vermogen van het Steunfonds gestaag. Tegelijkertijd werd rekening gehouden met inflatie, en werden zowel de bijdragen als de uitkeringen regelmatig aangepast.

Na de afsplitsing van de zee- en kustloodsen in een aparte beroepsorganisatie, de Onafhankelijke Vereniging van Loodsen vzw (OVL), werd het mogelijk voor OVL-leden om lid te blijven of te worden van het Steunfonds Loodsen vzw.

Naast financiële steun bij overlijden draagt het Steunfonds ook bij aan de pensioenbijeenkomsten van zijn leden.

Efficiënt Beheer

In het kader van kostenbeheersing deelt het Steunfonds de zetel met de BvL vzw om de uitgaven te beperken.

Statuten

https://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pdf/2021/09/24/21114322.pdf